Pojęcie marnotrawstwa (Muda)

Każde działanie, które powoduje zużywanie posiadanych zasobów, a z punktu widzenia klienta nie dodaje wartości do produktu jest określane marnotrawstwem (z j. japońskiego Muda). Działania takie można podzielić na dwie grupy:

  1. Muda typu 1 to czynności, które nie dodają wartości, lecz są nieuniknione z powodu posiadanych zapasów, możliwości wytwarzania (wykorzystywanej technologii). Przykładem takich czynności może być korzystanie z usług zewnętrznych (np. cynkowania, śrutowania). O ile sama operacja cynkowania zdecydowanie jest operacją dodającą wartości dla klienta, to transport do firmy współpracującej (oddalonej od hali produkcyjnej) w obydwie strony jest stratą. Niestety z punktu widzenia posiadanych zasobów należy jednak zlecać tą usługę na zewnątrz, co niestety wiąże się z transportem – nie ma innej możliwości dodania wartości do produktu. Ponieważ nie zawsze można eliminować takie marnotrawstwa, należy skupić się na ich minimalizacji.
  2. Muda typu 2 to czynności, które nie dodają wartości i mogą być w każdej chwili wyeliminowane z procesu. Przykłady takich czynności to: szukanie elementów, czekanie na informacje lub materiały itp. Marnotrawstwa z tej grupy należy eliminować z procesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *