5S – metoda na efektywną pracę

5S jest metodą efektywnego zarządzania środowiskiem pracy. Nazwa metody pochodzi od pięciu słów, które nawiązują do pięciu kroków, które należy wykonać w celu wprowadzenia metody na stanowisku pracy:

 

  1. Selekcja (Seiri) – usunięcie zbędnych przedmiotów ze stanowiska
  2. Systematyka (Seiton) – wygodne dla użytkownika ułożenie potrzebnych narzędzi, materiałów, dokumentacji itp.
  3. Sprzątanie (Seiso) – sprzątanie jako sposób na kontrolę stanowiska pracy
  4. Standaryzacja (Seiketsu) – utrzymywanie ustalonych zasad z pierwszych 3 kroków przez wszystkich
  5. Samodyscyplina (Shitsuke) – nawyk wykonywania pierwszych czterech kroków

grafika_5S

 

5S wpływa na minimalizację lub eliminację następujących strat wyróżnionych przez Lean Management: czekanie, nadprodukcja, zbędne przetwarzanie, zbędny ruch, braki / poprawki, magazynowanie.

 

5S jest prostą metodą, którą niesłusznie lekceważą pracownicy. Faktem jest, że:

  • czyste stanowisko pracy oznacza większą wydajność
  • na czystym stanowisku pracy powstaje mniej wadliwych produktów
  • na czystym stanowisku pracy łatwiej dotrzymać terminów produkcji
  • czyste stanowisko pracy to znacznie bezpieczniejsze miejsce pracy.

1 Comment 5S – metoda na efektywną pracę

  1. Marek Grubka

    Myślę, że 5S to zdecydowanie najtrudniejsza z metod Lean. Decydujące znaczenie ma bowiem to co jest na samym końcu – Samodyscypina a na nią zawsze brakuje czasu i sił. Skutek: 5S zmienia się w serię eventów poprzedzających audyt. Mam nadzieję że autor opisując ten krok da kilka rad jak sobie z tym poradzić? Może jest jakiś złoty środek poza okresową oceną pracownika 🙂

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *