10 zasad Kaizen

Kaizen kieruje się poniższymi zasadami:

 

  1. Problemy stwarzają możliwości – nauka na problemach. Pojawiające się problemy należy traktować jako możliwość i sposobność do rozwoju i ciągłego doskonalenia. Rozpoznanie i analiza przyczyn pozwoli na kompleksowe rozwiązanie problemów i zapewni, że problem nie pojawi się w przyszłości.
  2. Pytaj 5 razy „Dlaczego?” (Metoda 5 why) – metoda na znalezienie rzeczywistych przyczyn problemów. Polega na zadawaniu pytania „Dlaczego?”. Nie zawsze musi być zadane 5 pytań, rzadko zdarza się, że trzeba zadać ich aż tyle.
  3. Bierz pomysły od wszystkich – dużo warte są każde pomysły. Opłaca się brać pomysły od wszystkich. Często najprostsze rozwiązania okazują się najbardziej skuteczne. Należy pytać wszystkich uczestniczących w procesie, a w szczególności operatorów. To właśnie te osoby są najbliżej tego co faktycznie dzieje się w procesie i ich wiedza jest niezwykle ważna.
  4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia – istotą jest wymyślenie rozwiązań możliwych do wprowadzenia. Częstym problemem są kwestie finansowe, dlatego też nie można od razu zakładać, że problem może rozwiązań jedynie maszyna za dziesiątki tysięcy złotych.
  5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy – należy prezentować podeście, że zawsze można coś poprawić. Zawsze daną czynność można wykonać szybciej, taniej czy z lepszą jakością. Nie można tkwić w przekonaniu, że skoro tak wykonujemy od 10 lat tzn. że nie można tego wykonywać lepiej.
  6. Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne – jest to chyba najczęstsza wymówka przed wprowadzaniem zmian. Może bierze się ona z niechęci przed nowym, a może z czystego lenistwa. Jednakże, żeby być czegoś pewnym należy najpierw spróbować.
  7. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne – warto wdrażać pomysły możliwie szybko. Nie trzeba czekać na kolejny pomysł, gdy mamy już jeden. Warto go wdrożyć i cieszyć się z już osiągniętych korzyści zamiast czekać na jeszcze lepszy.
  8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy – nie jest konieczne wydawanie dużych pieniędzy na usprawnienia. Można z powodzeniem wdrażać mniej kosztowne rozwiązania, otrzymując w zamian korzyści.
  9. Pomyłki koryguj na bieżąco – stale należy monitorować wprowadzone zmiany, w przypadku uznania, że coś nie działa tak jak powinno należy to szybko korygować.
  10. Ulepszanie nie ma końca – zawsze należy szukać możliwości do usprawnień.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *